Goldhofer Bison E620: Elektrische Trekker Die Vliegtuigen Kan Duwen En Slepen Op Luchthaven Wenen
Geschreven op 27-1-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVDe luchthaven van Wenen bouwt gestaag zijn vloot elektrische grondvoertuigen op.
De Bison E620 is een trekker van Goldhofer die vliegtuigen met een gewicht tot 260 ton kan slepen en duwen, dus grote vliegtuigen zoals de Boeing- of Airbus-jets.
De luchthaven van de hoofdstad van Oostenrijk heeft enige ervaring met emissievrije operaties. Hun vloot omvat inmiddels al zo’n 400 elektrische voertuigen zoals bagagetrucks, cateringheftrucks en personenwagens.
De nieuwste aanwinst, de Goldhofer Bison E620, is het krachtigste trekvoertuig in zijn gewichtsklasse, aldus de luchthaven van Wenen. Tenminste als we kijken naar luchthavenactiviteiten in Europa.
De Duitse leverancier Goldhofer beschouwt het als een “perfecte pushback-oplossing” aangezien vliegtuigen niet achteruit kunnen rijden. De Bison kan grote vliegtuigmodellen duwen, zoals een Boeing 777-200 of een Airbus A350. Het dekt daarom de meest voorkomende vliegtuigmodellen op de luchthaven van Wenen, inclusief de Embraer-jets. De elektrotrekker weegt 28 ton en is voorzien van een 175kWh-batterij en een ingebouwde lader voor opportuniteitsladen in meerdere ploegen.
De nieuwe e-Tug wordt twee maanden getest. Als het testen succesvol blijkt, zal de luchthaven van Wenen meer kopen, maar er wordt niet vermeld hoeveel. Luchthaven Wenen streeft naar CO2-neutraliteit in 2030.
Net als de luchthaven van Wenen is Goldhofer ook geen onbekende in elektrische voertuigen voor grondoperaties. De Bison E620 werd voorafgegaan door de Sherpa E die ze in 2018 samen met Suncar ontwikkelden. Die laatste was echter veel zwakker - als we het over Bison-kracht hebben - en had een maximaal trekvermogen tot 80 ton. Dat is meer voor vracht, niet voor volwassen jets.
Luchthaven Wenen wil in 2030 CO2-neutraal zijn. Globaal genomen is het aandeel van de luchtvaart in de wereldwijde CO2-uitstoot al erg laag met slechts 2,7%.
Zie ook: Twee Duurzame TaxiBots Voor Schiphol: Duurzaam Taxiën Van Vliegtuigen Op Schiphol Airport
Erik van Erne zegt:
29 januari 2021 om 14:59 | Permalink
Munich Airport Uses Electric Goldhofer eTug Phoenix E
The Bison currently in trial at Vienna Airport can push up to 260 tons, also enough for large aircraft. Munich Airport says their tractor can “effortlessly tow passenger aircraft up to a take-off weight of 352 tons – and thus also wide-body aircraft.” The Goldhofer Phoenix E differs in another matter though – it comes without a towbar. The tug instead embraces the nose wheel and lifts the entire jet.
The top speed is at 32 kph and Goldhofer a range extender that enables diesel operation in exceptional cases. Compared to conventional diesel tractors, the airport expects maintenance to be significantly lower.
Munich Airport opted for the top of the line 700-volt system of the Phoenix E, but Goldhofer also offers the model with a 400-volt system and says customers can choose the battery system that suits their purpose. Goldhofer suggests short, intermediate charging to enable round-the-clock operation.
The Phoenix E was introduced in 2019. The Bison E is from 2018. As Vienna Airport, Munich wants to operate CO2-neutral by 2030 at the latest. EFM, a joint subsidiary of Lufthansa and Flughafen München GmbH (FMG), is responsible for incorporating these goals.