De Elektrische Fiat Centoventi Concept: De Elektrische Stadswagen Van De Toekomst
Geschreven op 6-3-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OVFiat presenteert op de Autosalon van Genève de elektrische Centoventi Concept, een studiemodel waarmee het zijn honderdtwintigste verjaardag viert.
De Centoventi is een volledig elektrische concept-car die volgens Fiat elektrisch rijden democratiseert. Oftewel: de Centoventi zou elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar moeten maken. H
et studiemodel zou volgens Fiat een beeld geven van hoe het Italiaanse merk elektrisch rijden voor zich ziet. De Centoventi zou de meest betaalbare EV ter wereld moeten worden.
De Centoventi zou consumenten de kans bieden om bijna alles aan de auto te veranderen, van buiten naar binnen tot accuvoeding.
De naam Centoventi - 120 in het Italiaans - is niet alleen ter ere van Fiat’s 120e verjaardag. Centoventi zou ook 120 verschillende accessoires bevatten, waarvan het overgrote deel online gekocht en thuis geïnstalleerd zou kunnen worden.
Klanten hebben ook de keuze uit vier daken, vier bumpers, vier wieldoppen en vier externe omhulsels. Fiat merkt op: “Met name de verpakking kan op elk gewenst moment door elke dealer worden uitgevoerd, op verzoek van de klant. De bediening is erg snel, dankzij de opmerkelijk rechtlijnige en platte buitenoppervlakken en de lage kosten. ”
Maatwerk strekt zich uit tot de batterij van het concept, die wordt geleverd met een standaard 100 km (62 mijl) in de fabriek gemonteerde batterij. Maar klanten kunnen maximaal drie extra batterijen toevoegen - elk verhoogt het bereik 100 km meer - en een andere batterij kan onder de stoel worden gemonteerd, waardoor het totale bereik op 500 km komt.
Fiat zegt van deze extra batterij: “Die kan worden losgekoppeld en direct in het huis of in de garage van de gebruiker worden opgeladen, net als de batterij van een moderne e-bike.”
Een dashboard uit één stuk heeft een gatenstelsel, waaraan een aantal accessoires kan worden verankerd. Het instrumentenpaneel van Centoventi komt ook in één configuratie, waardoor de smartphone het hart van het systeem wordt en een meer traditionele optie met een tweede geïntegreerd beeldscherm.
Onder dakconfiguraties zou een optie een zonnepaneel kunnen integreren. Volgens Fiat zullen de 50 watt die wordt opgewekt door het zonnepaneel de auto koel houden wanneer deze is geparkeerd en het innovatieve digitale display aansturen dat onder de achterklep is geplaatst en het achtervolume sluit.
Centoventi’s digitale achterklep zou eigenaren in staat stellen om berichten weer te geven, zodat de auto een echt sociaal media-apparaat zou kunnen worden. “Wanneer het voertuig onderweg is, om voor de hand liggende redenen van veiligheid, zal de auto alleen het Fiat-logo tonen, maar er wordt gestopt, kan de bestuurder overschakelen naar de messenger -modus. Bovendien kan de digitale achterklep gemakkelijk een reclamebord worden, dat kan worden verhuurd aan adverteerders om bijvoorbeeld de kosten van parkeren te dekken.
Hoewel er geen bekende productie-tijdlijn is voor de Centoventi, zegt Fiat dat de EV de minst dure BEV op de markt zou zijn, mede dankzij de modulaire set batterijen.
Zie ook: De 100% Elektrische Fiat 500 Tender Two by Castagna - Fiat 500 Spiaggina Concept - De Elektrische Fiat Phylla: Met Zonnepanelen en Waterstof Brandstofcel - De Elektrische Fiat 500 Komt in 2020: The Full Electric Fiat 500e and The Fiat Giardiniera