Sustainable Brand Index 2021: Greenchoice Meest Duurzame Energiemerk Van Nederland
Geschreven op 4-3-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, DuurzaamUpdate 26 maart 2021: Tony’s Chocolonely is dit jaar voor de vierde keer uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland.
Dat blijkt uit de Sustainable Brand Index 2021. Hierin wijzen consumenten de meest duurzame merken in Nederland aan.
Het werd een close call dit jaar. Het scheelde maar heel weinig of De Vegetarische Slager had de nummer 1-positie dit jaar overgenomen. De Vegetarische Slager bemachtigde een tweede plek in de Sustainable Brand Index van 2021. Het verschil was slechts achter de komma zichtbaar. De categorie vleesvervangers werd dit jaar voor het eerst meegenomen binnen de voedingsmiddelenindustrie (Food).
Greenchoice zakte van de tweede naar de derde plaats.
De Sector winnaars van de Sustainable Brand Index 2021:
Automotive: Tesla
Banken: ASN Bank
Beverages: Spa
Digital: Google
E-commerce: Bol.com
Energie: Greenchoice
Food: Tony’s Chocolonely (ook overall winnaar)
Hotels: Van der Valk
Mobiliteit: ANWB
Retail: IKEA
Restaurants, cafes en take away: La Place
Supermarkten: Albert Heijn
Telecom: KPN
Travel & Toerisme: Landal Greenparks
Binnen de Bankensector heeft ASN Bank de branchewinnaarspositie dit jaar overgenomen van Rabobank, die vorig jaar nog branchewinnaar werd.
Vijf jaar aan data achter Sustainable Brand Index geven een goed beeld van de merken die zich realiseren dat het bouwen van een duurzaam merk een lange adem nodig heeft en blijft hebben. Het is goed om stil te staan bij de duurzaamheidsreis van merken die in de afgelopen 5 jaren stappen hebben gezet die zijn opgemerkt en gewaardeerd door consumenten.
Merken die hierin grote vooruitgang laten zien ten opzichte van 2017 zijn onder andere Nespresso, Nescafé (beverages), Coolblue (e-commerce), Bolletje (food), Etos en Kruidvat (Retail)). Deze merken zijn in staat geweest om consumenten bewuster te maken van hun verantwoordelijkheden.
HAK, dit jaar nieuw in de lijst, presteert eveneens goed in de ranking en wordt door consumenten gewaardeerd in haar heldere communicatie over haar lokale producten. Dit jaar werden, naast de vleesvervangers, ook de e-commerce, en digital-sector opgenomen in het onderzoek.
Het doel van Sustainable Brand Index is om de waarde van duurzaamheid voor consumenten te benadrukken en bewustwording hierover te vergroten.
De studie achter Sustainable Brand Index is Europa’s grootste merkenonderzoek naar duurzaamheid. Het onderzoek omvat 61.960 consumenten interviews. In totaal zijn er in Europa 1373 merken beoordeeld op basis van de wereldwijde doelen van de VN voor duurzame ontwikkeling.
In het Nederlandse onderzoek zijn 199 merken onderzocht in 17 verschillende sectoren, waarvoor in de periode januari en februari 2021 ruim 9000 respondenten zijn geïnterviewd.
De respondenten bestaan uit een landelijk representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking. Merken worden geselecteerd op basis van een reeks onafhankelijke parameters, namelijk: marktaandeel, omzet en algemene naamsbekendheid.
17 april 2019: In Amsterdam zijn vanavond de Sustainable Brand Index Awards uitgereikt. Voor het derde jaar op rij staat Greenchoice in de top drie van meest duurzame merken van Nederland.
De groene energieleverancier neemt de tweede plaats in, tussen Tony’s Chocolonely (1) en Zonnatura (3). Binnen de energiesector wordt Greenchoice door Nederlandse consumenten zelfs gezien als het meest duurzame merk, blijkt uit de Sustainable Brand Index 2019.
De Sustainable Brand Index wordt jaarlijks uitgevoerd in Zweden, Noorwegen, Denemarken, Finland en sinds 2017 ook in Nederland. Het is het grootste en meest toonaangevende onderzoek in Europa op het gebied van consumentenmerken en duurzaamheid. Er zijn in ons land interviews gehouden onder 5.000 consumenten, waarmee de duurzaamheid, branding en communicatie van ruim 160 consumentenmerken in kaart zijn gebracht en geanalyseerd.
Greenchoice is er trots op zich weer een jaar het meest duurzame energiemerk van Nederland te mogen noemen. “We zijn opgericht met de missie om Nederland echt groener te maken”, licht commercieel directeur Marieke van den Hoek toe. “Duurzaamheid zit in onze DNA. Het is geen strategie, maar zit verweven in alles wat we doen en zeggen. Het is fantastisch om te zien dat consumenten dat ook herkennen en waarderen.”
Sustainable Brand Index™ B2C is a brand study on sustainability within the business-to-consumer market in The Netherlands. The study is based on research among Dutch consumers and shows how brands are perceived within environmental and social responsibility. Discover the official ranking and download the official report for more sustainability insights into industries, stakeholders and brands.
Official Ranking 2019
Top 20
1. Tony’s Chocolonely
2. Greenchoice
3. Zonnatura
4. Tesla
5. ANWB
6. NS
7. IKEA
8. Philips
9. Eneco
10. Campina
11. Albert Heijn
12. Alpro
13. The Body Shop
14. ASN Bank
15. Arla
16. Becel
17. Becel Pro Activ
18. Landal GreenParks
19. Lidl
20. Triodos Bank
Industry winners of 2019:
Tony’s Chocolonely - Food & Beverage
Greenchoice - Energy
Tesla - Automotive
ANWB - Mobility
IKEA -Retail
Albert Heijn - Supermarkets
ASN Bank -Banks
Landal Greenparks -Travel & Leisure
Menzis -Insurance
La Place -Restaurants
Van Der Valk - Hotels
4 March 2019: Sustainable Brand Index is an independent study consisting of more than 1 000 brands and over 40 000 stakeholder-interviews in The Nordics & The Netherlands.
The study maps out and analyses how sustainability affects branding, communication and business development. Sustainable Brand Index has been founded in 2011 and has been conducted yearly ever since.
Sustainable Brand Index consists of a yearly brand ranking, a free official report and tailored strategy reports for all brands included in the study.
Learn more about your position in the ranking and gain increased market knowledge of competitors, stakeholders and current trends in sustainability and how they affect your specific brand. The strategy report uncover risks and opportunities, giving the marketing department the opportunity to be pro-active. It is also a great tool for getting to know target groups and their behaviour in order to create communication that will have a desired effect. Get a complete analysis of your brand from the Sustainable Perspective.
April marks the launch of the 2019 official results of Sustainable Brand Index B2C. Over 1000 consumer brands across 5 countries have been analysed on sustainability. Who will be this year’s most sustainable brands according to the consumer? Get access to the most relevant sustainability insights and be the first to know who will be the most sustainable brands of 2019.
April 2 in MESH, Oslo, Norway. April 4, in MATRIKEL1, Copenhagen, Denmark. April 8 in SOFIA FUTURE FARM, Helsinki, Finland. April 11 in EPICENTER, Stockholm, Sweden. April 17 in PAKHUIS DE ZWIJGER, Amsterdam, The Netherlands.