Visie 2025 Melk met Meerwaarde by FrieslandCampina: Verduurzaming van de Zuivelketen
Geschreven op 23-8-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda17 april 2018: FrieslandCampina gaat zijn koers, met scherpe focus op duurzaamheid, versnellen en verder invullen.
FrieslandCampina stelt aan zijn leden voor een gecertificeerde Top-Zuivellijn met extra aandacht voor dier, natuur en klimaat te introduceren.
Zuivel met een lage CO2-equivalent en hoge scores op het gebied van dierenwelzijn en biodiversiteit die ook voldoet aan alle eisen op het gebied van weidegang en de nieuwe standaard voor grondgebondenheid.
Naast de inzet en hogere beloning op duurzame en speciale melkstromen houden leden-melkveehouders de ruimte om te groeien. Groei van het melkaanbod is mogelijk binnen de ruimte van een vooraf overeengekomen groeiafspraak gebaseerd op de marktgroei. Meer productie van melk dan de marktgroei leidt tot een inhouding op het melkgeld.
Vooroplopende leden-melkveehouders die zich inzetten op duurzame en speciale melkstromen krijgen een hogere beloning. Tevens bouwt FrieslandCampina zijn bestaande duurzame en speciale melkstromen verder uit. De eerste zuivelproducten uit de toplijn zullen naar verwachting in 2019 in het schap van de supermarkten liggen.
Hein Schumacher, CEO Koninklijke FrieslandCampina: “Met de versnelling van onze duurzaamheidsinspanningen leggen we de lat voor zuivel hoger. De introductie van onze duurzame Top-Zuivellijn is daar een sprekend voorbeeld van. Hiermee vullen we onze purpose nourishing by nature verder in. Steeds betere voeding voor onze consumenten, met goede inkomsten voor onze melkveehouders. Daar draait het om voor nu en in de toekomst.”
Frans Keurentjes, voorzitter van de Zuivelcoöperatie FrieslandCampina: “Duurzame melk loont, daarvan zijn wij overtuigd. Als een van de toonaangevende zuivelcoöperaties in de wereld vragen wij om die reden onze leden zich versterkt in te zetten op de vraag naar duurzamere en speciale melkstromen. Naast de hogere beloning voor duurzaamheid willen we gebalanceerd en marktgericht groeien. Hiermee creëren we een coöperatie, waarin ook een volgende generatie melkveehouders een toekomst heeft.”
De komende maanden zal FrieslandCampina de voorstellen met zijn leden-melkveehouders bespreken. De besluitvorming, met invoering per 1 januari 2019, zal in de loop van dit jaar plaatsvinden.
23 augustus 2017: Zuivelcoöperatie FrieslandCampina heeft de kaders voor de ontwikkeling van de coöperatie geformuleerd voor de komende jaren: de coöperatieve visie 2025 Melk met Meerwaarde. Verduurzaming van de zuivelketen is een belangrijk thema in deze visie.
Frans Keurentjes, voorzitter van het bestuur: “Aan de hand van de geformuleerde ambities gaan we met de leden-melkveehouders in gesprek over de gewenste ontwikkeling van de melkveehouderij en van FrieslandCampina. Individueel ondernemerschap en vakmanschap staan aan de basis van het succes van onze eigen melkveebedrijven. Marktgerichtheid vanuit het collectief belang vormt de basis van een succesvolle coöperatie en onderneming. Zoals wij zelf aan de toekomst van ons eigen melkveebedrijf werken, werken we samen aan de duurzame ontwikkeling van FrieslandCampina.”
De zuivelcoöperatie wil meer waarde creëren voor de leden, nu en in de toekomst, door een onderscheidende en vooruitstrevende ketenaanpak die marktgericht is, inspeelt op ontwikkelingen in de samenleving en actief bijdraagt aan de realisatie van klimaat- en milieudoelen. Een zuivelcoöperatie waar de leden trots op zijn en waarvan de melk en zuivelproducten zowel regionaal als wereldwijd gewaardeerd worden.
Aanleiding voor het opnieuw formuleren van de ambities van de coöperatie zijn de snelle veranderingen in de markt en in de maatschappij, alsmede de snelle groei van de melkveehouderij in Nederland na de afschaffing van de melkquotering in 2015. Volgens FrieslandCampina betrekken afnemers en consumenten aspecten als duurzaamheid steeds meer in hun beslissing bij het doen van aankopen.
Frans Keurentjes: “Wij denken dat het samen opnieuw vaststellen van de uitgangspunten van de coöperatie richting geeft. We zien toenemende verschillen in de ontwikkeling van bedrijven van de leden. Het individueel belang komt niet altijd overeen met het collectief belang. Met elkaar zullen we moeten vaststellen hoe we het collectieve belang het best kunnen dienen en tegelijkertijd ruimte kunnen bieden voor verscheidenheid en ondernemerschap.”
Centrale thema’s in de visie zijn ‘Waarde voor ons’, ‘Zorg voor dier en natuur’ en ‘Van waarde in en voor de samenleving’. Onder het eerste thema speelt met name de discussie of de coöperatie aanbod- of marktgedreven moet zijn. De nadruk zal liggen op zuivelproducten die voor afnemers en consumenten onderscheidend zijn en zo meerwaarde kunnen bieden. Keurentjes: “Als bestuur vinden we dat de mogelijkheden in de markt leidend moeten zijn. In Nederland kunnen we excelleren op terreinen zoals kwaliteit en duurzaamheid. Dat doen we op basis van ons vakmanschap, kennis en ervaring.” FrieslandCampina wil samen met de leden-melkveehouders en andere partijen onderzoeken of er nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen zijn, bijvoorbeeld op het gebied van productie van duurzame energie.
Over het thema ‘Zorg voor dier en natuur’ zegt Keurentjes: “Duurzame ontwikkeling is niet langer optioneel. Verantwoorde productie met respect voor dier en natuur is een randvoorwaarde om onze melk voor afnemers en consumenten aantrekkelijk te houden en speelt een grote rol bij het behouden en verbeteren van het maatschappelijk draagvlak voor de melkveehouderij. Hierbij is het van belang om transparant inzicht te geven in de wijze waarop we produceren.” Een aandachtspunt is onder meer het toewerken naar een meer circulaire melkproductie. Hieronder valt onder meer energieneutraliteit en het effectief terugdringen van de broeikasgasuitstoot op boerderijen.
FrieslandCampina streeft ernaar dat de melkveehouderij en de coöperatie een gewaardeerd onderdeel zijn en blijven van de samenleving. Dit valt onder het derde thema, ‘Van waarde in en voor de samenleving’. Keurentjes: “De wijze waarop we melk produceren is net zo belangrijk als wat we produceren. Duurzaamheid, biodiversiteit en de omgang met dieren zijn belangrijke thema’s. Tegelijkertijd is het van belang dat organisaties en consumenten meer inzicht en begrip krijgen voor de omstandigheden waaronder boeren werken en waarom wij bepaalde keuzes maken. Verbinding is hierbij essentieel en dat vraagt om transparantie en zichtbaarheid. Daarom blijven wij ons ook inzetten voor het behoud van de koe in het Nederlandse landschap.” Bron: KW1 Prijs
Zie ook: Ruim 800.000 Zonnepanelen op Daken Leden-Melkveebedrijven FrieslandCampina by GroenLeven - FrieslandCampina Start Zonnepanelen Project Voor Kleinere Zonnedaken Leden by Zelfstroom - FrieslandCampina Opent Duurzaam BREEAM Very Good Distributiecentrum DC Noord In Meppel - Jumpstart De Groenste Energiecentrale: 130 Miljoen Euro Subsidie voor Monomestvergisters - FrieslandCampina: CO2-neutraal Groeien met Route 2020 - Visie 2025 Melk met Meerwaarde by FrieslandCampina: Verduurzaming van de Zuivelketen - FrieslandCampina Stopt Met Plastic Rietjes En Stapt Over Op Duurzame Papieren Rietjes - FrieslandCampina Kiest voor FSC Verpakking: Appelsientje Als Eerste Merk - De CO2-neutrale Verpakking Voor Ecomel Biologische Zuivel by FrieslandCampina - FrieslandCampina Stapt Over Op PET-flessen Van 100% Gerecycled PET (rPET) Materiaal - Camminghaburen in Leeuwarden Krijgt Restwarmte van FrieslandCampina - FrieslandCampina Produceert Vanaf 2021 Volledig Met Groene Boerenstroom - Nourishing A Better Planet by Nature: Nieuw Duurzaamheidsprogramma by FrieslandCampina
Tags: Duurzaam