Prinses Beatrix Opent Prins Clausbrug In Dordrecht: Dordtse Nereïde by René van Zuuk
Geschreven op 24-10-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, OranjePrinses Beatrix opent op dinsdagmiddag 26 oktober 2021 de Prins Clausbrug in Dordrecht. De voetgangers- en fietsersbrug over het Wantij verbindt de nieuwe wijk Stadswerven met de binnenstad van Dordtrecht.
In 2020 werd begonnen met de bouw van de brug nadat de gemeente een prijsvraag had uitgeschreven voor het ontwerp. Uit 127 inzendingen werd het ontwerp van architect René van Zuuk gekozen.
Een langzaam verkeersbrug om de nieuwe woonwijk Stadswerven te verbinden met de historische binnenstad van Dordrecht. Dat was de wens van de gemeente Dordrecht. De gemeente schreef vervolgens een prijsvraag uit, waarop 127 plannen binnenkwamen. Vijf hiervan werden er genomineerd. Uiteindelijk is het ontwerp geselecteerd dat René van Zuuk Architekten in samenwerking met ABT en Ingenieursbureau Boorsma heeft gemaakt.
De nieuwe brug – een basculebrug met een draaibare ballastmast – ligt slecht vijf meter boven het water en heeft een onbeperkte doorvaarthoogte. De mast steekt dertig meter in de lucht. Door de draaibare ballastmast is het openen en sluiten van de brug een waar spektakel. De ballastmast beweegt bij opening naar het val toe en komt dan samen met het bewegende val op 85 graden tot stilstand. Bij sluiting blijft de ballastmast de eerste 45 graden van de beweging bij het val. Daarna richt de mast zich sierlijk op. De 120 meter lange langzaam verkeersbrug is gereed in 2018.
Het winnend ontwerp Dordtse Nereïde voor de 120 meter lange brug werd door de jury omschreven als “een zeer innovatief voorstel met een krachtige sculpturale landmark, waarmee Dordrecht onmiskenbaar op de kaart wordt gezet”.
Bijzonder aan de Prins Clausburg is de constructie van het contragewicht dat in de mast van de brug is verwerkt. Door middel van twee hydraulische zuigers wordt de mast naar voren bewogen waardoor de mast als contragewicht het brugdek omhoog doet gaan. Dit bewegingsmechanisme is niet eerder toegepast in een brug en uniek in de wereld.
Prinses Beatrix opent de brug waarna zij op de brug voetgangers en fietsers verwelkomt. Ook spreekt zij met betrokkenen over het ontwerp, de bouw en het belang van de brug voor omwonenden.
Since the new bridge is only 5 meters above water and unlimited vertical clearance is desired for the boats passing by, a unique design principle was chosen: a bascule bridge with a rotating pylon. The pylon extends 30 meters into the air when raised, and is held vertically by a counterweight. Due to the rotating pylon, the opening and the closing of the bridge are turned into a spectacle. A harmonious movement takes place, with the pylon bending over first, and retracting afterwards. At the opening, the pylon moves towards the span, and then comes to a standstill together with the moving part at 85 degrees. When closing, the pylon remains close to the span for the first 45 degrees of motion, after which, it rises majestically.
?The supporting structure of the bridge is located in the middle of the deck, an element making it possible to fabricate a slim looking bridge, despite its substantial span. Since the main beam is partly above the deck, a distinct separation between pedestrians and cyclists is created. The height of the beam is 45 centimeters above the deck, allowing it to serve as a seating area. At the location of the span, the pedestrian and cyclist part are separated. Between the two parts of the bridge, the crossing experience is enhanced, as one can have direct visual contact with the water. The technical and operational space of the bridge are located between the main beams and are fully visible once the bridge opens. The rooms are accessed by two staircases, leading the operator under the main beam. Inside the control room, the operator can look across the beams, through a glass skylight.
The streetlights are fixed on the pylon and shielded spotlights brighten the whole deck. The construction itself is illuminated on the northwest side making the bridge visible to the surrounding area. Its anthracite color is in line with the color of the rest of the bridges in the city. The counterweight, the pendulum and the beams differ, with a silver-grey color.
The subtle rotation causes a type of tectonic fracture at the point of the ridge, where the trusses almost meet. The shifted roof surfaces provide indirect daylight through the top. The roof is made out of profiled steel sheeting and cladded with corrugated aluminium on the exterior. Internally, the steel sheeting is partly covered with gypsum plasterboard. Office spaces, restrooms, storage and a little library space, are placed in the main volume, in the form of two autonomous wooden boxes.