Formule 1 Klimaatplan 2030: Op Weg Naar CO2-Neutrale Formule 1 Races In 2030
Geschreven op 14-11-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Sport12 november 2021: De Formule 1-organisatie heeft een nieuw logo gepresenteerd waarbij de hybride technologie meer wordt benadrukt. Het groene beeldmerk wordt aankomend weekend in Brazilië voor het eerst gebruikt.
Vanaf aanstaand weekeinde heeft de F1 nieuwe logo’s en graphics, die moeten uitstralen dat de klasse vergroening erg belangrijk vindt. De logo’s zullen te zien zijn als de tv-graphics van de F1, maar ook in de paddock, hospitality-units en in de pitlane. De branding heeft een groene achtergrond en voegt de slogan powered by hybrid sinds 2014 toe onder het F1-logo.
De Formule 1 benadrukt dat hun motoren de meest efficiënte ter wereld zijn, met een thermisch rendement van 52 procent. Ook zet de serie voortdurend stappen in zijn streven naar meer duurzaamheid. Zo zal vanaf 2022 de F1 een duurzamere E10-brandstof gaan gebruiken. Ook zijn er plannen voor de introductie van de volgende generatie krachtbronnen in 2025, die worden aangedreven door 100 procent duurzame brandstof.
De Formule 1 heeft grootse doelstellingen. In 2030 wil de F1 netto nul CO2-uitstoot hebben. In 2025 moeten alle Grands Prix duurzame evenementen zijn en moeten zij hun CO2-uitstoot compenseren. Zie ook: CO2-Compensatie Is Misleidend En Nattevingerwerk: Vaak Een Loze Belofte Van Bedrijven - Waarom CO2 compenseren ons klimaatprobleem niet oplost - Tros Radar Over CO2-Compenseren - CO2-compensatie is boerenbedrog en brengt het klimaat zelfs ernstige schade toe - It’s an Illusion: Klimaatneutraal en CO2-Compensatie Volksverlakkerij. Klimaatneutraal een Trend?
15 oktober 2021: De Formule 1 heeft de voorlopige racekalender van 2022 bekendgemaakt.Daarop is de Nederlandse Grand Prix op 4 september ingepland en wordt de vierde van in totaal 23 races niet in China, maar in het Italiaanse Imola verreden.
De race op Zandvoort wordt rond dezelfde tijd verreden als dit jaar, toen Max Verstappen op 5 september voor uitzinnige fans naar de winst reed in de eerste Nederlandse Grand Prix sinds 1985.
14 november 2019: De Formule 1 heeft de details onthuld over het plan om tegen het seizoen 2030 CO2-neutraal te zijn.
Zo mogen de emissies van de auto’s zelf slechts 0,7 procent bedragen van de totale voetafdruk van de sport.
De Formule 1 kondigde maandagnacht aan dat het vanaf 2030 CO2-neutraal wil zijn. Daar heeft het een plan voor opgesteld dat na maanden werk aan de teambazen werd voorgesteld in Mexico.
Het klimaatplan omhelst niet alleen de efficiëntie van de auto’s zelf, maar ook de hele karavaan daaromheen, van de logistiek tot het energieverbruik in de fabrieken en op de circuits.
“Naast de plannen om de voetafdruk van de F1-wagen en de activiteiten op het circuit te elimineren, ondernemen we stappen om de logistiek van de sport ultra-efficiënt te maken”, luidt het statement. “We gaan ook naar kantoren, faciliteiten en fabrieken die voorzien worden van honderd procent hernieuwbare energie. Tegen 2025 zullen we er ook voor zorgen dat al onze evenementen duurzaam zijn. Dat betekent het gebruik van duurzame materialen, terwijl plastic voor eenmalig gebruik wordt verwijderd en al het afval wordt herbruikt, gerecycleerd of gecomposteerd.”
De Formule 1 heeft berekend dat de ecologische voetafdruk van de sport in 2019 256.551 ton CO2 bedraagt, verdeeld over de volgende categorieën: Logistiek: 45.0% “Logistiek en vervoer per land, zee en lucht van materiaal, wagens, paddock club en banden.” Vervoer personeel: 27.7% “Het vervoer per land en lucht van personeel, de impact van hotels voor alle werknemers van de F1-teams en partners.” Faciliteiten en fabrieken: 19.3% “Alle door kantoren en faciliteiten beheerd en gebruikt door de Formule 1 en door de teams.” Operationele kant evenementen: 7.3% “Impact van alle evenementen, inclusief televisie-uitzendingen, support races, Paddock Club, energieverbruik van circuit generatoren van teams.” Uitstoot F1-motoren: 0.7% Tweestappenplan van de F1
Voor 2025: Gebruik van duurzaam materialen met hergebruik, recyclage of compostering van alle afval. Mogelijkheden voor elke fan om op een groene manier naar de race te komen. Circuits en faciliteiten die beter zijn voor het welzijn van de fan en voor de natuur. Kansen voor lokale bewoners en goede doelen om mee te doen.
Voor 2030: - Racewagens die netto CO2-neutraal zijn. Ultra-efficiënte & low/zero carbon logistiek en reizen. Kantoren, faciliteiten en fabrieken op 100% hernieuwbare energie. Baanbrekende programma’s CO2-sequestratie.
Zie ook: The BMW H2R Hybrid Racecar: World’s Fastest Hydrogen Powered Racecar - InMotion Onthult Elektrische Race-Auto KP&T IM/e: Meedoen aan Le Mans – BEE Four – The First Full Electric Race Car – Australia’s First Hydrogen Powered Racing Car – West/Kleenspeed: The first all-electric sportsracer - DS E-Tense FE 19 Formula E Sports Race Car by DS Automobiles (PSA) - Jaguar I-PACE Formula E eTrophy Start in December 2018 in Saudi Arabië - De Elektrische Volkswagen I.D. R
Erik van Erne zegt:
19 december 2020 om 19:34 | Permalink
Formula 1 Makes Switch To Biofuel, Will Be Carbon Neutral In 2021
Formula 1 is considered by many to be the very pinnacle of motorsport, where the most advanced racing cars in the world and 20 top drivers compete against each other to not just entertain, but to push the limits of automotive technology.
Companies like Mercedes-Benz, Nissan, and Renault often credit motorsports for its role as a proving ground for road-going tech like anti-lock braking, traction control, and even hybrid powertrains. Now, Formula 1 will be taking on another leading development role with the introduction of what it’s calling a 100% sustainable, bio-waste derived fuel and a commitment to be carbon neutral in 2021.
Formula 1 operates under the jurisdiction of la Fédération Internationale de l’Automobile — rather, “the FIA,” as it’s commonly called — and FIA president Jean Todt has been instrumental in driving down the series’ carbon emissions in a bid to keep the series’ internal combustion aspects relevant in an automotive landscape that is rapidly shifting its focus to EVs. To that end, the FIA introduced hybrid-electric power units to Formula 1 and created the all-electric Formula E championship in 2014, and set up a dedicated Environment and Sustainability Commission in 2017 chaired by former Mexican President Felipe Calderón.
“(The) FIA takes its responsibility in leading motor sport and mobility into a low carbon future to reduce the environmental impacts of our activities and contribute to a greener planet,” says Todt, in the official release. “By developing sustainable fuel made from bio waste that can power Formula 1, we are taking a new step forward.”
Erik van Erne zegt:
29 maart 2021 om 21:41 | Permalink
Formule 1 Grand Prix van Bahrein vanaf volgend jaar volledig met duurzame energie
De nationale duurzame-energieautoriteit heeft recentelijk een studie afgerond waaruit blijkt dat alle energie die het circuit jaarlijks nodig heeft, opgewekt kan worden uit duurzame energiebronnen. De Formule 1 zet hiermee een belangrijke stap in het streven om in 2030 geheel CO2-neutraal te zijn.