De Green Deal 010 - Logistiek 010: Zero-Emission Transport in Binnenstad van Rotterdam in 2020
Geschreven op 7-9-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Green Deal, Vervoer en OV19 juli 2019: Rotterdam zet belangrijke stappen voor schonere lucht en CO2-reductie met de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek in Rotterdam in 2025.
Wethouder Judith Bokhove van Mobiliteit, jeugd en taal, presenteerde vandaag het Stappenplan Zero Emissie Stadslogistiek met daarin de stappen om de binnenstad van Rotterdam te ontwikkelen tot Zero Emissie zone.
In 2025 is het de bedoeling dat alle bevoorrading alleen nog maar door uitstootvrije voertuigen wordt gedaan. Samen met het bedrijfsleven werkt de gemeente Rotterdam vanuit de Green Deal 010 Zero Emissie Stadslogistiek (GD010ZES) aan het verminderen van het aantal ritten in de stad en het verschonen van de vrachtvoertuigen die de stad in moeten. Zo verbeteren de luchtkwaliteit en de bereikbaarheid van de binnenstad.
De samenwerking zorgt ervoor dat er een versnelling is ontstaan in de overgang naar emissievrije stadslogistiek. Marie-José Baartmans, directeur Breytner: “Zero emissie stadslogistiek kan nu al. Ons volledige wagenpark is 100% elektrisch. Focus je niet op wat niet kan, maar op wat nu wel kan.”
De GD010ZES heeft inzicht gegeven in de kansen en uitdagingen voor volledig uitstootvrije stadslogistiek. De logistieke sector roept de lokale overheid nu op om te komen tot een concreet kader en beleid, waaronder de geografische afbakening en toegangseisen van een Zero Emissie-zone (ZE-zone) voor stadslogistiek.
Het Stappenplan ZES geeft invulling aan deze oproep. Jan Boeve, directeur TLN: “De gemeente Rotterdam moet zo snel mogelijk het gebied communiceren wat vanaf 2025 geldt als zero emissie zone voor stadslogistiek, zodat transportondernemers weten waar ze aan toe zijn en hun businessmodel daarop kunnen voorbereiden.”
Recent onderzoek van TNO laat zien dat een Zero Emissie-zone voor stadslogistiek een van de meest effectieve maatregelen is om als stad de CO2-uitstoot binnen de sector mobiliteit te verminderen. In deze zone wordt het aantal ritten gereduceerd, bijvoorbeeld door het gebruik van een hub, en de ritten worden alleen door volledig emissievrije voertuigen uitgevoerd. De gemeente sluit zich hiervoor aan bij het landelijke Klimaatakkoord, waarin invoering van een ZE-zone voor stadslogistiek in o.a. gemeente Rotterdam als maatregel is opgenomen.
De gemeente wil in 2020 met de ondertekenaars van de GD010ZES (Breytner, DHL, Getru bedrijven, Post-Kogeko Logistics, Renewi, Roadrunner Koeriersdiensten, Transport Service Schelluinen en TNO), belangenorganisaties (waaronder TLN, evofenedex, VNO-NCW), leveranciers, verladers, transporteurs, ontvangers en bewoners komen tot een aanvullende Green Deal. Deze moet invulling geven aan de ZE-zone in 2025 en gezamenlijke afspraken vastleggen. Daarnaast geeft het convenant inzicht in de aanpak per deelsector (bouw, retail, vers, afval, facilitair en pakket), waarbij er voor iedere ondernemer die het raakt een emissievrij alternatief beschikbaar komt.
20 december 2018: 19 gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag ondertekenden op 19 december de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek: ze willen in 2025 hun binnensteden zoveel mogelijk uitstootvrij bevoorraden.
De gemeenten Delft, Rotterdam en Den Haag hadden de Green Deal ZES al getekend. Nu sluiten 19 gemeenten in de regio zich hier bij aan. De 23 gemeenten hebben afgesproken om uiterlijk in 2025 30 procent minder CO2-uitstoot in het verkeer te realiseren. Door de binnenstedelijke logistiek te verduurzamen kan hiervan 1/5 worden gehaald. Met de ondertekening van de Greendeal Zero Emission Stadslogistiek (GDZES) zetten de gemeenten de verdere stappen om dit doel te behalen.
7 september 2015: Geen uitstoot van schadelijke gassen door transport en logistiek in de binnenstad van Rotterdam, in 2020. De huidige zes aangesloten bedrijven worden er zestig, zeshonderd en straks zijn alle ondernemers in de Rotterdamse binnenstad betrokken.
Dat is de ‘Green Deal Zero Emission Stadslogistiek 010’ (kortweg: Green Deal 010). Alle bedrijven die in de binnenstad van Rotterdam actief zijn, krijgen met de Green Deal 010 te maken.
Zie ook: Green Deal 001 Groene Groei: Nederland Op Weg Naar Een Duurzame Economie - De Green Deal Zero Emission Stadslogistiek: 18 nieuwe partijen bij Green Deal ZES – De Green Deal 010 – Logistiek 010: Zero-Emission Transport in Binnenstad van Rotterdam in 2020 – Green Deal 001 Groene Groei: Nederland Op Weg Naar Een Duurzame Economie – Green Deal Zero Emission Stadslogistiek Utrecht by Green Business Club Utrecht Centraal Green Deal Zero Emission Stadslogistiek: Convenant Stedelijke Distributie 2025 Den Haag
Transport in zijn geheel is een belangrijke luchtvervuiler in Rotterdam. Elke individuele ondernemer kan daar verandering in brengen en (concurrentie) voordeel mee opdoen.
Zes transportbedrijven, EcoStars, TNO en de gemeente Rotterdam werken samen toe naar zero-emission transport in de binnenstad van Rotterdam. Zij rekenen daarbij ook op u. Dat ook u zonder uitstoot door Rotterdam gaat rijden en uw goederen zonder uitstoot gaat leveren of laat bezorgen. Dat is niet alleen goed voor de stad, het levert u ook economische voordelen op.
Klinkt fantastisch. Nu maar hopen dat de realisatie ook zo fantastisch wordt en dat het doel: Geen uitstoot van schadelijke gassen door transport en logistiek in de binnenstad van Rotterdam, in 2020 ook wordt gehaald. We komen er over een jaar of vijf graag even op terug. Zie: Geen Woorden Maar Daden of Geen Daden Maar Woorden: Duurzame Ideeën in Rotterdam
Zie ook: Green Deal is Groene Groei: Nederland Op Weg Naar Een Duurzame Economie - Het Energieneutrale Drijvend Paviljoen Rotterdam in de Rotterdamse Rijnhaven – De Duurzame Drijvende Stad in de Stadshavens van Rotterdam – De Ziel van Rotterdam by Jan Rotmans – Vooruit Naar Vroeger by Jan Rotmans –Rotterdam 2040 – Rotterdam 3.0 by Jan Rotmans – Rotterdam gaat voor Rotterdam Climate Proof – Rotterdam Investeert 31 miljoen Euro in Duurzame Groei: Het Programma Duurzaam – Rotterdam benoemt Paula Verhoeven tot eerste Klimaatdirecteur van Nederland – Nieuwe Rotterdamse Kuip als Duurzaamste Stadion ter Wereld: De Nieuwe Kuip by BAM - Vakbeurs Ecologistiek: Platform voor Duurzame Innovatie in Transport en Logistiek - Elektrisch Rijden in Nederland: Mooie Voorbeelden van Elektrisch Transport - Drie Zero-Emission Elektrische Vrachtwagens in Rotterdam by BREYTNER en Technische Unie - Snellaadplein in Rotterdam-Zuid: Elektrische Stadsdistributie en Opportunity Charging by FLEX EV
Erik van Erne zegt:
23 september 2017 om 16:10 | Permalink
010 City Logistics
Rotterdam’s economy is growing and that is great! However, a healthy economy means more pressure on city traffic and air quality. The government and the private sector have joined forces under the name 010 City Logistics to implement sustainable solutions that improve both air quality and mobility within the Rotterdam inner city.