De Bewuste Visweek: Een Goed Verhaal Op Je Bord. Kies Duurzame Vis by MSC En ASC
Geschreven op 23-9-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in AgendaOverbevissing, bijvangst. Niet zelden worden deze termen in één adem genoemd met de visserij. Klimaatverandering kan inmiddels ook aan dit rijtje worden toegevoegd.
Dat we de visserij moeten verduurzamen, staat al lang niet meer ter discussie: voldoende vis in de oceaan overlaten, de natuur rond en onder water respecteren; en bedreigde diersoorten beschermen.
Veel consumenten blijken echter niet precies te weten wat duurzame vis betekent. Daarom brengen de keurmerken MSC en ASC tijdens de jaarlijkse Bewuste Visweek ‘Een goed verhaal op je bord’.
In de week van 27 september tot 3 oktober laten de labels zien welke impact zij hebben op natuur, economische ontwikkeling en lokale gemeenschappen. In samenwerking met tientallen partners waaronder supermarkten, visdetaillisten en instituten publiceren de keurmerken deze verhalen online en offline.
Volgens recent onderzoek van een verzameling wetenschappelijke instituten zal de wereldwijde consumptie van visproducten tegen 2050 verdubbelen. Een blue food revolution moet de klimaatproblematiek en ondervoeding tegengaan. Dit onderstreept voor MSC en ASC de noodzaak om te kiezen voor duurzaam en verantwoord.
Binnen de vissector stijgt het aandeel duurzame vis gestaag: inmiddels draagt bijna een vijfde deel van de vis een duurzaam of verantwoord keurmerk. Helaas stijgt het aandeel overbevissing bijna even hard. Ook verantwoorde viskweek draagt bij aan het verlichten van de druk op wilde visbestanden, maar kampt met haar eigen uitdagingen, zoals watervervuiling en slechte werkomstandigheden. Hidde van Kersen, directeur MSC Benelux: “Het aandeel duurzame vis stijgt gestaag, maar overbevissing ook. Volgens de VN-Organisatie FAO werd in 1990 nog 18 procent van de visbestanden overbevist. Inmiddels is dat gestegen tot 35 procent. Er is dus alle reden om te kiezen voor duurzaam en verantwoord.”
De Bewuste Visweek duikt zowel online als in de supermarkt in de verhalen die MSC en ASC tegenkomen bij hun missie om het leven onder water te verbeteren en toekomstbestendig te maken. Zowel dichtbij huis, zoals in Zeeland of aan de Waddenzee, als elders in de wereld zoals in Noorwegen of Ecuador. De noodzaak om over te schakelen op duurzaam en verantwoord wordt wereldwijd erkend. Esther Luiten, commercieel directeur ASC: “Een aanzienlijk deel van de wereldbevolking is afhankelijk van vis voor de benodigde eiwitten en er is sprake van een toename van de visconsumptie wereldwijd. Vis uit kwekerijen zorgt ervoor dat het verschil met de beschikbare hoeveelheid wildgevangen vis kan worden opgevangen. Maar dat dient uiteraard wel op een verantwoorde manier te gebeuren, met respect voor mens en milieu. De ontwikkeling op dat gebied is zeer positief: het aantal verantwoorde kwekerijen groeit spectaculair. Daarom tonen wij deze Bewuste Visweek vol trots wat de positieve impact is van deze verantwoord gekweekte vis.”
Om overbevissing te voorkomen en de impact op natuur en milieu te verkleinen, kunnen consumenten de keurmerken voor zowel wildgevangen vis (MSC) als voor gekweekte vis (ASC) als leidraad gebruiken.
ASC (Aquaculture Stewardship Council) is een onafhankelijk keurmerk voor verantwoord gekweekte vis.
De vis komt van kwekerijen die hun invloed op water, natuur en milieu beperken, goed zorgen voor medewerkers en rekening houden met de omwonenden.
Met wetenschappelijk onderbouwde en onafhankelijk afgegeven certificering wordt jaarlijks bepaald of een vis dit keurmerk kan dragen. De resultaten mogen er zijn: wanneer we vaker kiezen voor duurzaam en verantwoord, plukken regio’s overal ter wereld daar de vruchten van, verbeteren visbestanden en herstelt de onderwaterwereld zich.
MSC (Marine Stewardship Council) is een onafhankelijk keurmerk dat staat voor vis die duurzaam gevangen is.
MSC heeft als doel overbevissing tegen te gaan en te werken aan de gezondheid van het leven in de zee.
De Bewuste Visweek is een initiatief van het Aquaculture Stewardship Council (ASC) en het Marine Stewardship Council (MSC). Dit is de negende keer dat we de Bewuste Visweek organiseren. We doen dat samen met supermarkten, visleveranciers, visdetailisten, A-merken, restaurants en foodketens. De bedrijven en organisaties die je hier ziet zijn de hoofdrolspelers in het streven naar transitie en duurzame ontwikkeling. Ze leiden hun personeel op over bewuste vis en laten klanten weten waar ze voor staan.
Zie ook: Wat Is Er Mis Met Vis? en Lang Leve Vis! - De Nieuwe VISwijzer: Kies voor Duurzame Vis – Groen is Goed en Rood is Fout – Biogas Uit Vis by Arie van de Groep en Zonen uit Spakenburg – IKEA Serveert 100% Duurzaam Geproduceerde Vis en Zeevruchten: Zalm, Garnalen en Haring - Half Miljoen Euro Van Postcode Loterij Voor Fish For Good by Marine Stewardship Council (MSC)
Tags: Duurzaam